PKP Intercity, jedno z największych przewoźników kolejowych w Polsce, ogłosiło, że zamierza wprowadzić do użytku co najmniej 300 nowoczesnych wagonów. Wytwórcą tych futurystycznie wyglądających pojazdów jest firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, a wartość kontraktu to ponad 4 miliardy złotych. Dodatkowo, według planów trasy, nowe pociągi będą regularnie pojawiały się na stacji Wrocław Główny. Kontrakt ten stanowi rekordowy przetarg w historii PKP Intercity pod względem liczby zamówionych jednostek.

Przetarg na dostarczenie 300 nowych wagonów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 150, został ogłoszony przez PKP Intercity w listopadzie 2022 roku. Po wielomiesięcznym procesie, przewoźnik wybrał ofertę firmy H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Wartość kontraktu wynosi 4 miliardy 238 milionów 580 tysięcy złotych. Jeśli PKP skorzysta z opcji dokupienia dodatkowych jednostek, koszt całego zamówienia wzrośnie do 6 357 870 000 zł.

Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity, podkreśla znaczenie tego przetargu. Według niego, dzięki realizacji zamówienia do 2028 roku tabor przewoźnika PKP Intercity zostanie powiększony o minimum 300 nowocześnie zaprojektowanych wagonów różnych typów. Cel ten ma na celu podniesienie standardu podróży oraz przyciągnięcie większej liczby pasażerów do korzystania z dalekobieżnych połączeń kolejowych.

W skład zakupionego taboru wchodzą różne typy wagonów. PKP Intercity zakupiło m.in.: 38 wagonów przedziałowych klasy pierwszej z wydzieloną sekcją bezprzedziałową, 40 wagonów przedziałowych klasy drugiej, 80 wagonów bezprzedziałowych klasy drugiej, 38 wagonów przedziałowych klasy drugiej z miejscami dla osób niepełnosprawnych, 40 wagonów bezprzedziałowych klasy drugiej z miejscami na rowery, 38 wagonów restauracyjnych oraz 26 wagonów dzienno-nocnych. W przypadku skorzystania z opcji dokupienia dodatkowych jednostek, każda kategoria taboru zostanie rozszerzona o od 13 do 40 sztuk.