Nowo utworzona trasa pieszo-rowerowa, biegnąca wzdłuż brzegów rzeki Oławy, zastąpiła niegdyś nieutwardzoną ziemię i teraz jest pokryta równymi kamykami. Ścieżka, znajdująca się na Przedmieściu Oławskim, jest długa na ponad kilometr i oferuje spektakularne panoramy dzikiej przyrody.

Chociaż świeżo otwarta trasa pieszo-rowerowa została uruchomiona dopiero w sobotę (22 czerwca), już cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców Wrocławia. Poczynając od mostu Rakowieckiego, mijając przystanek autobusowy Na Niskich Łąkach, kończy swój bieg na kładce Siedleckiej, przy wejściu do lasu Rakowieckiego. Trasa o długości 1,3 kilometra przebiega równolegle do ulicy Krakowskiej (ulicy Młodej) i jest kontynuacją już istniejących szlaków na Bulwarze Oławskim czy Krzywej Grobli. Realizacja tego projektu stała się możliwa dzięki propozycjom zgłoszonym do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego w 2020 roku.

Trasa, która szybko zdobyła popularność, jest nie tylko ulubionym miejscem dla rowerzystów, ale także lokalnych mieszkańców, którzy wybierają się tam na spacery z psami lub do uprawiania joggingu. Jest to prawdziwe święto dla miłośników przyrody z obecnością 22 gatunków ptaków (19 pod ścisłą ochroną), gadów, ssaków, płazów i bogatej flory. Z uwagi na różnorodność życia, trasa została zaprojektowana w taki sposób, aby chronić i szanować te naturalne elementy.

Tomasz Jankowski wyjaśnia: „Zgodnie z inwentaryzacją przyrodniczą, nie usunęliśmy drzew powalonych przez bobry. Z uwagi na chronione gatunki fauny, nie można na tym obszarze stosować nagrzewających się nawierzchni, takich jak bitumiczne. Dla gadów występujących na tym terenie, nawierzchnie łatwo nagrzewające byłyby zagrożeniem. Mogłyby stanowić idealne miejsca do opalania się, co przy intensywnym ruchu rowerowym mogłoby prowadzić do zwiększenia ich śmiertelności. Szybkie trasy rowerowe również zwiększają ryzyko zabicia płazów”.

Podczas podróży trasą co jakiś czas można odpocząć na ławce w jednej z kilku dostępnych stref wypoczynkowych, obok których znajdują się stojaki na rowery. Całkowity koszt budowy trasy wyniósł ponad 1,5 mln zł, a jej wykonanie powierzono firmom MIWRO i Bickhardt Bau Polska. Poniżej prezentujemy, jak wygląda nowo otwarta, malownicza trasa we Wrocławiu: