Począwszy od 15 grudnia, Koleje Dolnośląskie stają się jedynym operatorem zarządzającym połączeniami kolejowymi na linii między Wrocławiem a Zieloną Górą. Zmiana ta ma obowiązywać aż do 13 grudnia 2025 roku, z celem poprawy standardu usług oraz punktualności kursujących pociągów.
Decyzję o przejęciu pełnej kontroli nad trasą Wrocław – Zielona Góra przez Koleje Dolnośląskie podjęto na niedzielę, 15 grudnia i planuje się ją utrzymać do 13 grudnia 2025 roku. Do tej pory, obsługę czterech par połączeń na tej trasie zapewniało POLREGIO, natomiast osiem par obsługiwały Koleje Dolnośląskie.
Pierwotną decyzję w tej sprawie podjęły władze Dolnego Śląska, a teraz przyszła pora na działania ze strony województwa lubuskiego. Od połowy grudnia POLREGIO nie będzie już obsługiwało połączenia Wrocław – Głogów – kluczowego odcinka trasy do Zielonej Góry. Bez tego segmentu, POLREGIO nie jest w stanie zapewnić bezpośrednich połączeń do tych miast. Z tego powodu, transport na odcinku Wrocław – Zielona Góra, ale w granicach administracyjnych województwa lubuskiego, został przekazany pod opiekę województwa dolnośląskiego.
Podczas sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego, która miała miejsce w poniedziałek 25 listopada, radni wyrazili swoją zgodę na powyższe zmiany. Decyzja ta została uzasadniona jako konieczna „w celu prawidłowej realizacji zadania dotyczącego organizacji publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich przewozach pasażerskich”.
Słaba jakość usług oferowanych przez POLREGIO była jednym z powodów wprowadzenia nadchodzących zmian, które wejdą w życie za niecałe trzy tygodnie. Te zmiany są oczekiwane z utęsknieniem szczególnie przez pasażerów korzystających z tej trasy na co dzień, którzy potrzebują niezawodnego transportu kolejowego.
Wicemarszałek Województwa Lubuskiego, Sebastian Ciemnoczołowski, podczas ostatnich obrad Sejmiku, podkreślił problemy związane z działaniem POLREGIO: „Pociągi są odwoływane nagminnie, obserwujemy około 40-50 opóźnień dziennie. Mieszkańcy są znużeni ciągłymi spóźnieniami do szkoły, lekarza czy pracy. Często nie mogą po prostu dojechać do celu”. Sebastian Ciemnoczołowski podkreślił również, że współpraca z Kolejami Dolnośląskimi jest bardzo pozytywna: „Mają 8 par pociągów kursujących tą trasą i nie mamy żadnych skarg. Nie dochodzi do odwołań ani opóźnień pociągów. Wybieramy przewoźnika, który oferuje dobrą jakość, nowoczesne szynobusy i gwarantuje punktualny transport naszych mieszkańców”.