Ekscytujące wiadomości dla podróżujących ekspresową trasą S3, która obecnie kończy swój bieg na polsko-czeskiej granicy. Czeskie władze zapowiedziały, że wreszcie powstanie przedłużenie tej trasy. Swoje plany ujawnili poprzez ogłoszenie przetargu na wykonanie brakującego fragmentu, który umożliwi bezpośredni dojazd z Polski do czeskiej stolicy – Pragi.
Szczegóły techniczne dotyczące przetargu opublikowała czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD). Zgodnie z tymi danymi, wykonawca będzie odpowiedzialny za realizację 20-kilometrowego odcinka autostrady D11 na terenie Czech, od Jaroměř do Trutnova.
Radek Mátl, dyrektor ŘSD, zaznaczył, że przed nami budowa nieco mniej niż 20 km drogi. Prace archeologiczne mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2025 roku. Planowane są również prace przy granicy, gdzie obecnie kończy się polska część drogi ekspresowej S3. Prace te rozpoczęto już w październiku.
Martin Kupka, czeski minister transportu, w swoim poście na Facebooku, zapewnił, że pierwszy krótki fragment trasy pomiędzy Lubawką a Královcem będzie gotowy do użytku już na wiosnę 2026 roku. Po tym, jak zostanie rozstrzygnięty ogłoszony przetarg, ruszy budowa głównego odcinka Jaroměř – Trutnov. W planach jest podpisanie umowy z wykonawcą tego odcinka w 2025 roku. Cała trasa D11 powinna zostać otwarta w 2028 roku.
Na terenie Czech planuje się wybudować 28 mostów, 2 tunele, 3 dodatkowe skrzyżowania i 10 ścian dźwiękochłonnych. Gdy prace zostaną ukończone po obu stronach granicy, całościowa długość trasy S3 wyniesie 470 km. Trasa ta będzie biegła wzdłuż zachodniej granicy Polski od Świnoujścia przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Legnicę i Lubawkę aż do Pragi.
Dolnośląski odcinek polskiej drogi ekspresowej S3 został udostępniony dla ruchu 31 lipca 2024 roku.