Kwestia prawomocności Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie stała się ostatnio przedmiotem zażartej debaty. Ponad 7 tysięcy osób podpisało obywatelski projekt ustawy dotyczący jej unieważnienia, co zmusiło radnych miasta do zajęcia się sprawą. Przewiduje się, że głosowanie nad tym projektem uchwały odbędzie się w połowie stycznia.

Jak już informowaliśmy, planowane wprowadzenie SCT od lipca 2024 roku spotkało się z narastającym niezadowoleniem krakowian i wzrastającym sprzeciwem. Grupa mieszkańców miasta, nie zgadzając się z wprowadzeniem tak drastycznych regulacji, utworzyła inicjatywę obywatelską „Kraków dla Kierowców”. Grupa ta podjęła starania prawne w celu unieważnienia SCT w formie zaproponowanej przez rządzących miastem. Projekt uchwały zgromadził wymaganą liczbę głosów, a mimo to, decyzja w tej kwestii zostanie podjęta dopiero w połowie stycznia.

Inicjatywa Kraków dla Kierowców zwróciła się o wyjaśnienia do Łukasza Kmity, wojewody małopolskiego. Pisaliśmy o tym na koniec września, kiedy to grupa protestująca przeciwko planom wprowadzenia drastycznych zmian transportu w całym mieście, wystosowała oficjalne pismo do wojewody.

Projekt wprowadzenia SCT, zatwierdzony na wniosek prezydenta Krakowa, Jacka Majchrowskiego, przez Radę Miasta w listopadzie 2022 roku został zaskarżony przez inicjatywę „Kraków dla Kierowców”. Grupa ta podkreśliła radykalny charakter uchwały dotyczącej SCT, która obejmowałaby niemal całe miasto. Ponadto zwróciła uwagę na to, że taka regulacja ogranicza prawa własności, co budzi wątpliwości co do zgodności z prawem konstytucyjnym. W skrócie, SCT zakazywałoby używania nawet 100 tysięcy samochodów (posiadających homologację drogową i dopuszczonych do ruchu), co naturalnie wywołuje duży sprzeciw mieszkańców.

Wojewoda Łukasz Kmita, wyrażając swoje obawy co do działań radnych, zwrócił uwagę na brak jasności w kwestii granic strefy oraz na ich uprawnienia do regulowania ruchu drogowego i wyznaczania granic strefy. Podjął także kwestię praw konstytucyjnych poruszaną przez inicjatywę „Kraków dla Kierowców”. W związku z powyższym, wojewoda skierował sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który będzie zobowiązany do sprawdzenia legalności uchwały o SCT w Krakowie.