Polskie Koleje Państwowe Intercity ujawniły dzisiaj rezultaty swojego historycznego przetargu na zakup 300 wagonów kolejowych, z opcją dodatkowego rozszerzenia o kolejne 150 jednostek. Poznański gigant branży kolejowej- firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o., okazała się być zwycięzcą tej konkurencji, której potencjalna wartość może wynieść nawet 6,36 miliarda złotych brutto. To jest do tej pory największe zamówienie w historii przewoźnika ze względu na liczbę nabywanych pojazdów.

PKP Intercity ma nadzieję, że dzięki temu zakupowi ich flota zostanie poszerzona do 2028 roku o co najmniej 300 różnych typów wagonów, zaprojektowanych zgodnie z nowoczesnymi trendami w dziedzinie designu. Nowe wagony mają za zadanie podnieść jakość podróży, oferując pasażerom nie tylko komfort, ale i szereg nowych udogodnień.

Podczas przetargu zakupione zostaną wagony przedziałowe klasy 1 i 2, wagony bezprzedziałowe klasy 2, w tym te przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i rowerzystów, wagony restauracyjne oraz dzienno-nocne. To różnorodność, której celem jest zaspokojenie potrzeb szerokiego grona pasażerów, od osób podróżujących służbowo, poprzez rodziny z dziećmi, aż po turystów i entuzjastów jazdy na rowerze.

Dodatkowo, nowe jednostki zostaną dostosowane do prędkości do 200 km/h i będą homologowane na sieci kolejowe państw sąsiadujących. W ten sposób otworzą możliwości dla międzynarodowych połączeń, takich jak Warszawa – Berlin czy Gdynia – Praga. To krok ku integracji polskiego systemu kolei z europejskimi sieciami transportowymi.

Zamówione wagony wprowadzą na tory Polski nową jakość pod względem designu i funkcjonalności. Możemy oczekiwać przytulnych i komfortowych wnętrz z indywidualnymi systemami oświetlenia, gniazdami elektrycznymi i USB, Wi-Fi, a także klimatyzacją i nowoczesnym systemem informacyjnym dla pasażerów. Bezpieczeństwo podróży zapewni monitoring wizyjny oraz system wykrywania pożarów.

Projektowanie nowych wagonów uwzględnia również innowacyjne rozwiązania konfiguracji wnętrza, oferując dodatkową przestrzeń na bagaż oraz nowatorskie miejsca do zabaw dla dzieci, jako odpowiedź na potrzeby podróżujących rodzin. Wagon klasy 1 otrzymał nowy standard, obejmujący ładowarki indukcyjne i zwiększony komfort siedzeń.

Nowe wagony nie tylko zmodernizują flotę PKP Intercity, ale również przyciągną więcej pasażerów do korzystania z ekologicznego i wygodnego środka transportu, jako alternatywy dla samochodu czy samolotu.

W wyniku przetargu PKP Intercity zakupi różnorodne typy wagonów. Po zakończeniu dostaw, park taborowy PKP Intercity powiększy się o:

  • 38 wagonów przedziałowych klasy 1 z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 40 wagonów przedziałowych klasy 2;
  • 80 wagonów bezprzedziałowych klasy 2;
  • 38 wagonów przedziałowych klasy 2 z miejscami dla osób niepełnosprawnych;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych klasy 2 z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią komfort podróży w nocy.