Na trasie z Wrocławia do Międzylesia ukończona została praca przez ogromną, mającą aż 800 metrów długości, maszynę kolejową o nazwie AHM 800. Z jej pomocą przeprowadzono modernizację toru pomiędzy Bardem Przyłęk a Kamieńcem Ząbkowickim. Dzięki tym pracą, już w grudniu, pociągi z Wrocławia do Czech pokonają trasę w zaledwie 100 minut.

Począwszy od połowy grudnia, najbardziej ekspresowe połączenia z Wrocławia do Międzylesia poprzez Kłodzko będą krótsze o 30 minut. Znaczne przyspieszenie podróży czeka również pasażerów korzystających z połączeń międzyregionalnych i międzynarodowych, na przykład z Gdyni przez Wrocław do Pragi.

Specjalistyczna maszyna do modernizacji torów, potężny kombajn AHM 800, umożliwiła skrócenie czasu pracy, zachowanie wysokiej jakości wykonania oraz minimalizację wpływu na normalny rozkład jazdy pociągów. Mimo intensywnych prac prowadzonych przez kombajn, po drugim torze codziennie przejeżdżało około 80 pociągów. System bezpieczeństwa maszyny alertował pracowników o nadchodzących składach za pomocą syren i świateł.

AHM 800R to wbrew pozorom nie tylko kombajn, ale również system do wymiany podtorza. Maszyna ta podnosi tor razem z podkładami i warstwowo usuwa materiał znajdujący się pod nim. Następnie przygotowane materiały, takie jak geowłóknina i tłuczeń, są ponownie układane. Kombajn AHM posiada również wagony na nowe i zużyte materiały, magazyny i transportery. Cała konstrukcja wraz z wagonami może osiągnąć długość aż 800 metrów.

Oprócz prac na trasie Wrocław – Międzylesie, kombajn AHM działał również w innych częściach Dolnego Śląska, na przykład na linii Legnica – Katowice między Rogoźnicą a Jaworem oraz na linii Oleśnica – Zduny między stacjami Grabowno i Dobroszyce.

Poprawia się również stan obiektów inżynieryjnych na trasie do Międzylesia, które są kluczowymi elementami infrastruktury kolejowej. Prace obejmują siedemnaście wiaduktów, pięć mostów i jeden tunel. Między innymi wykonano prace na moście w Żórawinie, dwóch wiaduktach między Kamieńcem Ząbkowickim a Starczowem oraz przeprawach w miejscowościach Służejów i Boguszyn. Prace również zakończyły się w ponad 300-metrowym tunelu w Długopolu-Zdroju. Portale tej 150-letniej konstrukcji zostały odnowione po procesie piaskowania.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 276 Wrocław – Międzylesie – rewitalizacja torów wraz z robotami towarzyszącymi”, wart 132 mln zł, zostanie sfinalizowany w grudniu.