Od roku 2025, posiadacze starych samochodów mogą nie mieć możliwości wjeżdżania do centralnej części Wrocławia. To jednak nie jest jedyny plan urzędu miejskiego, który obecnie opracowuje regulacje mające na celu wprowadzenie obowiązkowych opłat dla kierowców wjeżdżających do centrum miasta. Miasto dąży do zmiany przepisów na szczeblu rządowym, które umożliwiłyby wprowadzenie takiej regulacji.

Planowane opłaty mają być częścią strategii Strefy Czystego Transportu, która ma na celu stopniowe ograniczanie dostępu do centrum miasta dla najstarszych pojazdów. Mimo że obecne przepisy teoretycznie dopuszczają pobieranie opłat od kierowców, urzędnicy z Wrocławia uważają je za niewłaściwe. Przede wszystkim ze względu na to, że opłaty są możliwe do pobrania jedynie pomiędzy godziną 9 a 17 oraz mogą być stosowane tylko przez okres trzech lat.

Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia, w swojej analizie dla Rady Miejskiej Wrocławia wyjaśnił, że obecne regulacje nie pozwalają na pobieranie opłat przez całą dobę. To ogranicza możliwości wjazdu do strefy dla pojazdów, które nie spełniają określonych kryteriów. Ponadto, limit trzyletniego stosowania opłat sprawia, że ich implementacja jest nieekonomiczna, a po tym okresie Wrocław mógłby stać się miastem w praktyce niedostępnym dla samochodów z poza granic miasta.

Właśnie z tego powodu Wrocław ubiega się o zmiany w przepisach na szczeblu rządowym. Chodzi o umożliwienie stworzenia systemu umożliwiającego pobieranie opłat za dostęp do strefy przez cały czas jej funkcjonowania, jak podaje Rada Miejska Wrocławia w swoim oficjalnym dokumencie.

Aktualnie nie są znane szczegółowe plany dotyczące stawek za wjazd do centrum lub obszarów, które obejmą te regulacje. Jednak jak podkreślają radni, miałaby to być opłata za wjazd do obszaru znacznie mniejszego niż miasto określa swoimi granicami administracyjnymi.

Wprowadzenie opłat nie oznaczałoby instalacji bramek na wjazdach do centrum. Zamiast tego, opłaty mogłyby być pobierane elektronicznie, podobnie jak jest to teraz możliwe przy płaceniu za parking poprzez aplikacje mobilne.

Systemy opłat za dostęp do centralnych części miast są już stosowane w innych metropoliach, takich jak Londyn, Mediolan, Oslo czy Antwerpia.