W związku z przyszłymi zmianami w ustawie, między 2025 a 2026 rokiem centrum Wrocławia stanie się Strefą Czystego Transportu. Nowe regulacje mają na celu poprawę jakości powietrza w tym kluczowym dla regionu mieście. Można oczekiwać, że właściciele starszych samochodów mogą nie być zadowoleni z tych zmian.

Stworzenie Strefy Czystego Transportu jest wynikiem aktualizacji Planu Ochrony Powietrza przez lokalny samorząd. Taka strategia jest również zalecana przez Komisję Europejską. Przełoży się to na praktyczne ograniczenie dojazdu do centrum Wrocławia dla starszych pojazdów, które są głównym źródłem emisji zanieczyszczeń. Jak wyjaśnia Tomasz Stefanicki z Urzędu Miejskiego Wrocławia, Sejmik Województwa Dolnośląskiego sugeruje, aby nowe regulacje miały wejść w życie pomiędzy 2025 a 2026 rokiem, a następne etapy planowany są na lata 2030 i 2035.

Decyzje dotyczące kształtu nowej strefy podejmowane są również we współpracy z mieszkańcami. Pierwsze konsultacje w tej sprawie zakończyły się w kwietniu, a następne planowane są na 18 i 25 listopada oraz 2 grudnia. Jak mówi Stefanicki, proponowany obszar nowej strefy obejmuje centrum Wrocławia oraz fragment Śródmieścia, tam gdzie zachowała się przedwojenna zabudowa kwartałami kamienic.

Na podstawie proponowanych zmian, od 2025 roku do strefy będą mogły wjeżdżać pojazdy benzynowe, które spełniają co najmniej normę Euro 3, czyli nie są starsze niż 25 lat. Dozwolone będą również samochody na napęd diesla, zgodne z normą Euro 4, a więc mające nie więcej niż 20 lat. Po pięciu latach wymagania te zostaną zaostrzone – pojazdy benzynowe muszą spełniać normę Euro 4, natomiast diesle normę Euro 5.

Krzysztof Smolnicki z Dolnośląskiego Alarmu Smogowego podkreśla potrzebę wprowadzenia stref czystego transportu we Wrocławiu. Chodzi o poprawę jakości życia mieszkańców i redukcję śmiertelności wynikającej ze smogu komunikacyjnego. Jest to również szansa na pozyskanie funduszy unijnych przeznaczonych między innymi na rozwój transportu publicznego.

Według danych Dolnośląskiego Alarmu Smogowego, każdego roku z powodu zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem azotu wyprodukowanym przez samochody, przedwcześnie umiera 200 mieszkańców Wrocławia, stolicy regionu.