Plan budowy kolei średnicowej we Wrocławiu, łączącej Swojczyce z dworcem Wrocław Świebodzki poprzez podziemny tunel i obejmującej stacje na kluczowych punktach przesiadkowych, między innymi na Rynku, przedstawił mgr inż. Mariusz Korzeń, doktorant Politechniki Wrocławskiej. Propozycja obejmuje także tunel pomiędzy dworcami Głównym i Świebodzkim.
Ta nowatorska koncepcja Szybkiej Kolei Miejskiej jest odpowiedzią na narastający ruch w kierunku centrum miasta, napędzany przez rosnącą populację zamieszkującą peryferia miasta oraz okoliczne gminy tworzące aglomerację wrocławską. W opracowaniu swojej propozycji, mgr inż. Korzeń zasugerował, że skuteczność sieci Szybkiej Kolei Miejskiej wykorzystującej tunel średnicowy można zaobserwować na przykładzie systemu S-Bahn w Monachium, gdzie tunel kolejowy przechodzący przez centrum miasta obsługuje znaczne ilości pasażerów.
Mariusz Korzeń proponuje stworzenie dwóch podziemnych tuneli we Wrocławiu. Pierwszy z nich, o długości 4 kilometrów, połączyłby Swojczyce z dworcem Świebodzkim, z planowanymi stacjami na Wielkiej Wyspie, w Śródmieściu, na Starym Mieście oraz w Rynku. Czas przejazdu między tymi punktami wyniósłby około 17 minut, co jest niemożliwe do osiągnięcia przy obecnej infrastrukturze drogowej. Drugi tunel planowany jest między Świebodzkim a Dworcem Głównym, z dodatkową stacją na placu Kościuszki. Według Korzenia, takie rozwiązanie pozwoliłoby odciążyć nasyp przy Dworcu Głównym od ruchu kolejowego oraz uczynić Dworzec Świebodzki głównym centrum przesiadkowym dla ruchu miejskiego i aglomeracyjnego.