Od kilku lat, Kraków jest miejscem licznych inwestycji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego. Te inwestycje obejmują różne części miasta, które są narażone na podtopienia w wyniku intensywnych opadów deszczu. Wśród nich znajdują się grodzice wzmacniające zagrożone odcinki wałów przeciwpowodziowych, budowa zbiorników retencyjnych czy przepompowni. Specjalnie powołany zespół zadaniowy zajmuje się przygotowywaniem rozwiązań dla Bieżanowa. 6 czerwca odbyło się ostatnie spotkanie tego zespołu, które zaowocowało kolejnymi istotnymi decyzjami.

Jednym z regionów Krakowa, gdzie realizowane są działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, jest Bieżanów. Zespół odpowiedzialny za te działania powstał z inicjatywy władz Krakowa i ma na celu współpracę z różnymi instytucjami takimi jak Wody Polskie, Polskie Linie Kolejowe SA, radnymi oraz mieszkańcami w celu opracowywania skutecznych rozwiązań. Kamieniem milowym były decyzje podjęte podczas spotkania zespołu 6 czerwca, które dotyczyły zarówno działań krótkoterminowych jak i długoterminowych, wymagających dużych nakładów inwestycyjnych.

Podczas tego spotkania Polskie Linie Kolejowe SA, które są odpowiedzialne za przepust kolejowy w rejonie ulicy Udzieli, zobowiązały się do poprawy jego drożności. Informację tę przekazał Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie. W najbliższych dniach ma zostać zainstalowany specjalny „łapacz”, który będzie przechwytywał zanieczyszczenia przed wejściem do przepustu. Drugim działaniem, które zostanie podjęte w najbliższym czasie, będzie koszenie dna i oczyszczanie rzeki Drwini. Działania te mają na celu zapewnienie prawidłowego przepływu wody.

Planowane jest również opracowanie projektu budowy nowego zbiornika retencyjnego, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa powodziowego mieszkańców Bieżanowa. Zbiornik ten będzie miał pojemność 4,3 tys. m sześc. wody i pozwoli na przechwytywanie nadmiaru wód podczas intensywnych opadów deszczu.

Kolejnym ważnym zadaniem, które ma na celu poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w Krakowie, jest montaż grodzic powodziowych na wałach Serafy w Bieżanowie i Złocieniu. Dzięki temu działaniu, możliwe będzie skuteczne zabezpieczenie mieszkańców tych rejonów przed powodziami.

Ważnym elementem działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego jest również przygotowanie do budowy zbiornika retencyjnego na os. Kabel. Ten zbiornik, o objętości ok. 4,5 tys. m sześc., pozwoli na efektywne odprowadzanie i retencjonowanie wód deszczowych z pobliskich osiedli.

Planowana jest również realizacja przepompowni w Bodzowie, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego dla mieszkańców tego rejonu. Ta inwestycja ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców osiedli położonych na południowym brzegu Wisły, które są narażone na podtopienia w sytuacji powodziowej.

Kolejnym etapem działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego jest budowa zbiorników retencyjnych przy ulicach Burzowej i Folwarcznej. Te urządzenia pozwalają na zmagazynowanie określonej ilości wody i odciążenie miejskiej kanalizacji deszczowej poprzez zatrzymywanie przez jak najdłuższy czas wód opadowych.

W ramach realizacji Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV, planowana jest przebudowa około 400-metrowego odcinka kanału potoku Sudół Dominikański, co poprawi sytuację przeciwpowodziową tego rejonu.