Przygotowania do rozpoczęcia budowy metra w Krakowie są już na zaawansowanym etapie. Wszystkie potrzebne dokumenty projektowe i zgody na realizację tej inwestycji są już niemal gotowe. Pierwszy, 6-kilometrowy odcinek powinien zostać wybudowany do końca następnego roku. Źródła finansowania to budżet kraju, fundusze Unii Europejskiej oraz środki lokalne.
Obecnie, miasto czeka na zgodę środowiskową dla pierwszego fragmentu trasy. Przewiduje się, że zostanie ona wydana w pierwszym kwartale 2025 roku. Według dotychczasowych planów, będzie to tunel umożliwiający w przyszłości poruszanie się pociągów metra.
Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, podczas sesji Rady Miasta podkreślał, że mieszkańcy od lat domagają się metra w mieście. Prezydent zaznaczył, że priorytetem jest przyspieszenie tego procesu i zrezygnowanie z pomysłu budowy podziemnego tramwaju na rzecz „ciężkiego” metra. Prezydent Miszalski zwracał uwagę na szereg działań wykonanych przez miasto, które miały na celu analizę dotychczasowej dokumentacji i poszukiwanie źródeł finansowania. Podkreślił również, że została nawiązana współpraca z Metro Warszawskie.
Zastępca prezydenta, Stanisław Mazur, który jest odpowiedzialny za budowę metra, podkreślił podczas sesji, jak ważne jest dla miasta powstanie prawdziwego metra. Wymienił m.in. rozwiązanie problemu korków, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, lepsze skomunikowanie peryferii miasta, a także skuteczniejszą walkę ze smogiem. Zaznaczył, że Kraków, jako niemal milionowe miasto, potrzebuje nowoczesnego i szybkiego transportu.
Cała inwestycja jest podzielona na etapy. Pierwszy etap będzie finansowany i realizowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych lub dotacji. Drugi (wschodni) i trzeci (zachodni) etap zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszty realizacji tych etapów będą pokrywane głównie ze środków publicznych – budżetu państwa, funduszy UE, inwestora prywatnego i środków Gminy Miejskiej Kraków.
Po wyborze partnera prywatnego i rozpoczęciu przez niego fazy projektowej, zostanie przeanalizowane połączenie tunelu (odcinka centralnego) z kolejnymi etapami. Dodatkowe prace studialne określą dokładny przebieg tych odcinków.
Planowane jest również nawiązanie współpracy z Krakowską Politechniką, Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Uniwersytetem Ekonomicznym. Wspólnie z tymi instytucjami ma powstać Rada Naukowo-Techniczna ds. budowy metra.
W dalszej kolejności przewidziane jest przeprowadzenie postępowania o wydanie nowej decyzji środowiskowej, wybór wykonawcy, zawarcie umowy na dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwalającej na realizację inwestycji drogowej) lub pozwolenia na budowę. Całość prac projektowych ma zakończyć się na koniec 2028 r.
Planowane jest również rozszerzenie linii metra na wschód i zachód od centrum miasta. Prace te mają rozpocząć się w 2025 r. Koszt realizacji jednego kilometra trasy szacowany jest na około 0,5 miliarda złotych.